Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Analiza konkurencji w branży nieruchomości

Analiza konkurencji to bardzo ważny element w planowaniu strategii marketingowej. Pozwala uniknąć wielu błędów i znaleźć to, co nas wyróżni spośród podobnych firm na rynku. Podpowiadamy, jak przeprowadzić analizę konkurencji w branży nieruchomości.

Przeprowadzenie analizy konkurentów przyda się, jeśli dopiero rozpoczynamy działanie firmy albo wprowadzamy ją na nowy rynek. Nie możemy jednak zapomnieć o tym, aby przeprowadzać ją cyklicznie, szczególnie gdy na horyzoncie pojawi się nowy podmiot w naszym otoczeniu.

Czym jest analiza konkurencji?

Analiza konkurencji to proces, który polega na identyfikacji obecnych, jak i potencjalnych konkurentów, którzy działają w danej branży i na danym rynku. Celem analizy jest uzyskanie jak największej liczby informacji o konkurentach po to, aby stworzyć nad nimi przewagę i sprawić, aby klienci częściej korzystali z naszych usług.

W branży nieruchomości analizę konkurencji przeprowadza się więc po to, aby klienci kupowali mieszkania i domy za naszym pośrednictwem, a nie naszych rywali.

Jak przeprowadzić analizę konkurencji w branży nieruchomości?

Analizę konkurencji można przeprowadzić samemu albo zlecić ją agencji marketingowej. Jeżeli zdecydujemy się robić ją sami, to należy zacząć od analizy ofert konkurencji, a konkretnie skupić się na tym, czym różni się od naszej w kontekście cen, prezentacji ofert i standardów obsługi klienta.

Kolejnym etapem jest zdefiniowanie grupy docelowej, czyli potencjalnych klientów, do których chcemy trafić i czy nasza pokrywa się z konkurencji pod względem wieku, cech i potrzeb. Dzięki temu dowiemy się, o kogo walczymy.

Następnie trzeba skupić się na strategii marketingowej konkurencji, czyli jakie kanały wykorzystuje do promowania swoich ofert (pozycjonowanie w wyszukiwarce, płatne kampanie internetowe, media społecznościowe, program poleceń, marketing szeptany itp.).

Potem warto stworzyć analizę SWOT, czyli spisać mocne, słabe strony swoje i konkurencji oraz szanse i zagrożenia rynkowe.

Na tej podstawie znajdziemy przewagi konkurencyjne, które nas wyróżniają na rynku, ale także te, którymi charakteryzują się firmy większe lub bardziej znane od nas. Dzięki temu dowiemy się, jakie działania warto by było wprowadzić u siebie, aby przyciągnąć do siebie więcej klientów. Na tym samym etapie możemy również zdefiniować narzędzia marketingowe, z których lepiej zrezygnować, bo są zbyt czasochłonne i nieefektywne.

Najczęściej popełniane błędy

Błędem, który jest często popełniany podczas analizy konkurencji w branży nieruchomości, jest skupienie się na zbyt małej liczbie podmiotów. W tym sektorze działa naprawdę wiele firm i tylko kompleksowa analiza oparta na wystarczającej liczbie danych da nam miarodajne wyniki.

Nie można także w analizie pomijać osób prywatnych, w końcu nie tylko agencje nieruchomości konkurują z nami o klienta. Wyróżnikiem ogłoszeń często jest hasło „bez pośredników”, co daje do myślenia, że niektórzy wolą porozumieć się ze sprzedającym bezpośrednio. Opłaca się więc w ogłoszeniach prezentować, jakie korzyści będzie miał klient, jeżeli skorzysta z usługi pośrednictwa (np. profesjonalna wiedza).

Unikajmy również trzymania się jednej strategii marketingowej przez dłuższy czas. Cyklicznie analizujmy działania konkurentów i efektywność zastosowanych narzędzi marketingowych. Branża nieruchomości dynamicznie się zmienia i dostosowuje do potrzeb klienta, więc cały czas warto trzymać rękę na pulsie.

Napisz komentarz